Over ons

De Stichting Guacamaya is in 1996 opgericht door Michael de Groot en enkele vrienden.  Michael had eerder zijn studie economie afgerond met een scriptie over het duurzaam beheer van tropisch bos. In 1996 kreeg hij de kans om zijn ideeën in Guatemala in de praktijk te brengen. Hij heeft zes jaar in het Mayadorp El Corozal gewoond en daar een educatief centrum opgericht en verschillende kleinschalige onderwijs- en landbouwprojecten opgezet. In 2002 is hij terug gekeerd naar Nederland en heeft vanuit hier het project in Guatemala voortgezet.

‚Äč

In 2013 schreef hij het verhalende lesprogramma 'Juanito en Maria planten een eigen bos'. Dit lesprogramma was erg succesvol en werd gevolgd door nog 8 lesprogramma's. De lesprogramma's bleken niet alleen in Guatemala erg succesvol te zijn, maar het concept was ook succesvol in Nicaragua en Ecuador.  De stichting richt haar werkzaamheden nu op Guatemala en Ecuador. Inmiddels is de Stichting Guacamaya ook druk bezig met het ontwikkelen van een onderwijsproject over vlinders (en andere insecten) voor basisscholen in Nederland.