bibliotheek.jpg

Over ons

De Stichting Guacamaya is in 1996 opgericht door Michael de Groot en enkele vrienden.  Michael had eerder zijn studie economie afgerond met een scriptie over het duurzaam beheer van tropisch bos. In 1996 kreeg hij de kans om zijn ideeën in Guatemala in de praktijk te brengen. Hij heeft zes jaar in het Mayadorp El Corozal gewoond en daar een educatief centrum opgericht en verschillende kleinschalige onderwijs- en landbouwprojecten opgezet. In 2002 is hij terug gekeerd naar Nederland en heeft vanuit hier het project in Guatemala voortgezet.

In 2013 schreef hij het verhalende lesprogramma 'Juanito en Maria planten een eigen bos'. Dit lesprogramma was erg succesvol en werd gevolgd door nog 8 lesprogramma's. De lesprogramma's bleken niet alleen in Guatemala erg succesvol te zijn, maar het concept bleek ook succesvol in Nicaragua, Ecuador  en Nederland. De stichting richt haar werkzaamheden  nu voornamelijk op  Ecuador en Nederland.

In 2020 heeft Michael verschillende lesprogramma's ontwikkeld over vlinders en lesgegeven in de gemeente Steenwijkerland. In 2021 heeft hij ook lesprogramma's ontwikkeld over de hamster, eikel- en hazelmuis en les gegeven in Zuid Limburg. De leerlingen ontvangen naast een lesprogramma ook plantjes om in eigen tuin vlinders en andere insecten te helpen. Op het terrein van de deelnemende school wordt indien mogelijk ook een natuurtuin ontwikkeld. Zo heeft de eerst opgezette tuin op het terrein van kindcentrum Immanuel zich inmiddels zeer voorspoedig ontwikkeld. De mooiste natuurtuin is echter opgezet op het terrein van kindcentrum De Wijngaard in Zwartsluis. Hier is begin 2022 een betegeld schoolplein veranderd in een prachtige natuurtuin die alleen nog maar mooier wordt...

mirna.jpg